De lessen

 

De lessen bestaan uit:

 

ASANA'S /LICHAMELIJKE OEFENINGEN

Uitgebalanceerde oefeningen om met ondersteuning van een bewuste ademhaling op een milde manier blokkades op te heffen zodat energie weer kan doorstromen. Het gaat niet om de prestatie, maar dat men leert te luisteren naar de signalen die het lichaam geeft en te voelen waar de eigen grenzen liggen.

 

PRANAYAMA / ADEMHALINGS OEFENINGEN

Adem, leven en energie zijn onderling verweven. Yogi’s noemen dit prana ofwel levensenergie. Bij pranayama oefeningen zet je ademtechnieken in om energieker te worden en je bewustzijn te verruimen.

 

EVENWICHTS OEFENINGEN

Evenwicht vinden in een houding helpt je evenwicht te vinden in je leven. Evenwichtshoudingen geven een gevoel van zelfstandigheid. Alle evenwichts oefeningen vergen een goede afstemming van lichaam en geest, concentratie, goede aarding, uithoudingsvermogen en geduld.

 

ONTSPANNINGS OEFENINGEN

Asana’s wekken subtiele levensenergien op. Tijdens ontspanning kan deze prana zijn regeneratieve en revitaliserend werk doen. Yoga ontspanning laat je verfrist weer opstaan en brengt lichaam, bewustzijn en geest weer in balans. Yoga ontspanning is een bewuste rust, die zelfbeheersing vergt. Wakker blijven, zonder enige spanning in het lichaam. Naarmate de zintuigen tot rust komen en de aandacht zich naar binnen richt, wordt het bewustzijn intensiever. Bewust ontspannen is ook een oefening in loslaten.

 

CONCENTRATIE OEFENINGEN

In het ‘normale’ leven laten we ons leiden door ons verstand. Tijdens deze aandachtstraining leert het verstand een stapje opzij te doen om nog slechts te observeren.

 

 

PRAKTISCHE TIPS

 

  • Graag een matje, handdoek, klein kussentje meenemen. Zie ook onze yoga shop
  • Geen speciale sportkleding vereist. Slechts comfortabele kleding, warme sokken en eventueel een trui voor tijdens de ontspanning
  • Wees op tijd, zodat we volgens schema met de les kunnen beginnen
  • Graag niet met uw buitenschoenen in de zaal
  • Eet niet teveel of te zwaar voor de les.
  • Drink na de les ruimschoots water, zodat de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.